superkasjer.com.pl

Obowiązki podatnika – książka serwisowa

Kasa fiskalna Posnet Ergo

Kwestia dotycząca książki serwisowej, o której chciałbym dzisiaj powiedzieć, tylko wydaje się rzeczą błahą. W końcu chodzi o jeden z podstawowych obowiązków podatnika prowadzącego ewidencję obrotu za pomocą urządzenia fiskalnego. Zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy potrafią być zaskoczeni sytuacjami, w których dokument ten okazał się ważniejszy, niż przypuszczali. Czym on konkretnie jest i jakie ma znaczenie? Oraz co zrobić, gdy zabraknie książki serwisowej? Zapraszam do lektury.

Wszystko, co ważne na temat Twojego urządzenia

Książka serwisowa, otrzymywana z każdą kasą lub drukarką rejestrującą, nie jest „papierkiem”, który można wrzucić do szuflady i o nim zapomnieć. To ważny dokument, który pełni rolę swego rodzaju dowodu osobistego, tyle że przeznaczonego dla nabytego urządzenia fiskalnego. Dlatego w książce serwisowej znajdziemy wszystkie najistotniejsze informacje, związane z zakupioną przez nas technologią – m.in. jej nazwę i model, a także dane producenta, firmy, która urządzenie zafiskalizowała, oraz serwisantów, głównego i rezerwowego. Ponadto, dokument ten zawiera wpisy, adnotacje, uwagi itp. dotyczące stanu konkretnej kasy lub drukarki oraz wszystkich interwencji serwisu, napraw i przeglądów technicznych, w jakich ona brała udział.

Dlatego książka serwisowa musi być przechowywana w miejscu instalacji i pracy urządzenia rejestrującego sprzedaż. Co więcej, mamy obowiązek okazać ją przedstawicielom organów skarbowych podczas kontroli lub uprawnionym serwisantom przy interwencji, gdy wyrażą taką prośbę. Notatki, które zawiera ta książka, są bowiem nie tylko zbiorem ważnych informacji na temat kondycji urządzenia. Stanowią też istotną część ogólnej dokumentacji, potwierdzającej prawidłowość prowadzonej ewidencji obrotu.

Duplikat książki serwisowej

Znaczenie książki serwisowej sprawia, że jej brak, bez względu na przyczynę, oznacza po prostu złamanie przepisów. Z tym zaś mogą wiązać się różne konsekwencje: podważenie prawidłowości prowadzonej ewidencji przez organy skarbowe, konieczność zwrotu ulgi, przysługującej przy zakupie pierwszego urządzenia fiskalnego, jak również odmowa ze strony serwisu co do dalszych napraw i konserwacji naszej kasy lub drukarki. Nie zmienia to jednak faktu, że zdarzają się sytuacje losowe, w których dokument ten może zostać zgubiony lub ulec zniszczeniu. Co powinniśmy zrobić w takim przypadku? Po pierwsze, poinformować o zaistniałych okolicznościach Urząd Skarbowy. Po drugie, zwrócić się do producenta z pisemną prośbą o wydanie duplikatu książki serwisowej. Im szybciej rozwiążemy ten problem, tym bezpieczniej dla naszej działalności, choć najlepiej jest po prostu dołożyć trochę starań i zadbać o właściwe przechowywanie tego istotnego dokumentu.

1 Comment

  1. majka

    mam nadzieję, że nie będę musiała korzystać z koła ratunkowego w postaci duplikatu 😉

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rozwiąż CAPTCHA *